zaterdag 30 oktober 2010

Stenen dagboek





Vanmorgen wakker geworden vanwege hyenaoverlast. Mooi op tijd want er scheen nog geen licht in de grot. 
Had flink pijn in mijn achterkant want de rotsbodem is steenhard. Ik dacht erover na om daar iets aan te doen. Iets uitvinden waarop je zacht kan liggen. Bedacht gelijk hoe zoiets dan moet gaan heten en twijfel nog tussen ‘tafel’ en ‘stoel’. Bekt allebei wel lekker.
De vrouw had het vuur laten doven. Heb haar flink op het hoofd geslagen, maar niet zo hard dat ze omviel. Er moesten vandaag nog bessen geplukt en kruiden verzameld dus dan houd je je in, maar toen ze tijdens de voortplanting wilde klagen over hoofdpijn heb ik uit voorzorg toch nog maar een paar meppen uitgedeeld.
De voorraadgrot was weer eens leeg dus met een rammelende maag op jacht. Samen met Wramph van een paar grotten verderop. Hij had een deal gemaakt met tweevoeters uit een nabijgelegen dal. Een mammoethuid tegen ijijevédloog. Wramph is niet wat je noemt een woordjesman. Op mijn voorstel ging hij akkoord met pijl en boog. Hij had met pijl al in zijn voet geschoten dus het leek een bruikbaar wapen.
Beneden, aan het kronkelwater, vonden we een restje huid en botten waar nog wel wat aan te likken viel. Dan heb je toch de idee dat je wat in je maag hebt. De jacht viel tegen. Nog een poosje achter een hijgend hert aangezeten, maar Wramph kon geen vaart maken met die pijl in zijn voet, dus het ontkwam. Zojuist vermoeid en hongerig thuisgekomen. De vrouw had het vuur weer weten te ontsteken en een vullende stampzooi van paddestoelen en aangroeisel bereid. Ze zijn moeilijk te bereiken, vrouwen, maar met een flinke tak onder handbereik houd je ze wel wakker.
Nu moet ik op zoek naar een hobby want ze wil dat ik de grot ga opfleuren met leuke tekeningen van beesten. ‘Dan kunnen we ook eens iemand op bezoek vragen. Nu is het zo kaal’ zei ze. Maar ik verdom het. Laten ze eerst de cultuursubsidie maar eens uitvinden, dan praten we verder. Als u ergens rotsschilderingen aantreft zijn ze niet van mij.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten