maandag 18 april 2011

Alles voor de wetenschap

Mevrouw

Ik zou graag eens aan u willen likken. Aan enig deel van u. Dat u niet denkt ‘die man is een viezerik‘, want zo eentje ben ik niet. Voor mij is het ook nieuw. Ik lik nooit ergens aan, zelfs niet aan brugleuningen.
Ik zag u lopen deze week. U droeg een luchtig gewaadje en uw hakjes deden ‘klikklak’ op het plaveisel. ‘Wat ziet die mevrouw er smakelijk uit’ dacht ik. Gewoonlijk stoppen mijn gedachten na een dergelijke constatering. Ze gaan dan over op het invullen van imaginaire boodschappenlijstjes of het oplossen van een dringend wereldprobleem, of ze dromen zich een tocht over de Zuiderzee, op een oude botter, gedragen door de geur van vergaand eikenhout en wier.
Zoniet deze keer. Ik dacht; ‘zou deze mevrouw nu net zo lekker smaken als ze er uitziet en hoe kom ik daarachter? Ik kan haar moeilijk van achter besluipen en dan een hap uit enig deel van haar nemen. Dat zou ongepast zijn en bovendien te vrijmoedig.’
Toch zou een antwoord op de vraag of u net zo lekker smaakt als u eruit ziet een wetenschappelijke doorbraak van jewelste kunnen opleveren. Zou het antwoord bijvoorbeeld ‘Ja’ zijn, dan zou men toekomstig geweldig van een maaltijd kunnen genieten door er alleen maar naar te kijken. Ik zeg maar wat. Vooral voor mensen met overgewicht zou zoiets een enorme doorbraak kunnen zijn.
Nu heeft u, in al uw smakelijkheid, natuurlijk niets met een gewichtprobleem van doen, maar juist dit voordeel op uw royaal bedeelde medevrouwmens zou u er misschien toe kunnen verleiden ‘proefpersoon’ (geen woordspeling) te zijn in mijn onderzoek. Het hoeft heus niet erg lang te duren. Een paar likjes hier, een paar likjes daar en mijn smaakpapillen weten weer genoeg. Gelukkig ben ik geen geit of leguaan. Die hebben een tong als van schuurpapier. Die van mij is heerlijk zacht en zal u beslist geen onaangenaam gevoel bezorgen. Als u er zeker van wilt zijn dat zich in mij geen andere motieven verschuilen dan wetenschappelijke, mag u het gerust even aan mijn vrouw vragen. Zij vindt het goed. Ze meent dat ik wat vaker de deur uit moet en juicht ieder initiatief hartelijk toe.

Met vriendelijke groeten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten