maandag 8 november 2010

Mooiste meisje

Ik heb de neiging om me te identificeren met human interest tv. Hoe zou ik me houden als Robinson, wie was het mooiste meisje uit mijn klas en zou ik in televisietranen uitbarsten als ik de moeder terugvond die mij lang geleden weggaf aan een weeshuis in Peru?
Het mooiste meisje daar kwam ik niet uit. Daarom vroeg ik het per e-mail aan een paar ex-mede leerlingen. Geen antwoord. Het lijkt gewoon te worden om niet meer op post te reageren. Ik kan er maar niet aan wennen. 
Het mooiste meisje stond uiteraard gelijk aan het aantrekkelijkste meisje. Wij jongens (ik tenminste) keken  toen ook al niet veel verder dan ons piemeltje lang was.
Er kwam meer dan één knapperik in aanmerking voor de titel, maar onbereikbaar waren ze allemaal. Ze voelden onze hete adem in hun nek en hulden zich in een kuis harnas van onaanraakbaarheid. Ze hingen hun natte jas naast die van mij aan de kapstok en wendden zich - dwars door me heen - tot hun vriendinnen. Mooie meisjes hadden het maar moeilijk. Peter Buijsjes ook.
Als kleuter bracht ik Jannie naar huis. Voor me op de step. Ze was allesbehalve het mooiste meisje van de klas maar dat was voor mij van geen belang. Ze begreep niet veel en rook sterk naar urine. Allemaal onbelangrijk. Ze moest naar huis en ik bracht haar.
Thuisgekomen werd ik, vanwege mijn partnerkeuze, uitgelachen en bespot door mijn oudere zusje. Met haar is de verhouding nooit meer goed gekomen. Ze is zo vals dat bloemen verwelken zodra  ze haar zien. Oude vrouwtjes schuifelen sneller dan ze kunnen uit de buurt van een zebrapad, uit angst door mijn zus te worden overgezet.
De omgang met Jannie ging ook teloor. Ze bezocht het jaar erop een bijzondere school en werd opgehaald met een busje.
Het duurde twaalf jaar voor zich weer een meisje door mij naar huis liet vervoeren. Achter op het bagagerekje van mijn plofje. De spijltjes ervan drukten gemeen in haar billetjes. Lichtbruine billetjes want afkomstig uit onze voormalige kolonie. Dat zij en haar billetjes de leukste van de klas waren spreekt voor zich.

1 opmerking:

  1. 'k Weet niet of deze reacties overkomen....,maar 'k probeer 't nog eens: Jaëlie; Marijke;Luigia;Judith;
    Joyce;Geertje;Jantien;Jenne.....en toen was ik van school af. Met andere woorden/ IK WIL WEER NAAST HET LEUKSTE MEISJE VAN DE KLAS ZITTEN (et plus, si affinité°

    BeantwoordenVerwijderen